Descripció

Aquesta jornada formativa pretén ser el primer d'una sèrie de mòduls introductoris a la metodologia Lean per a enginyers biomèdics.

El Lean Management és una filosofia i mètode científic que està dotat d'unes eines molt simples i potents a la vegada. El Lean suposa un canvi de paradigma en la manera com cerca l'eficiència i la millora contínua, i ho fa a través de la identificació i eliminació dels "malbarataments" existents als processos del dia a dia.

En el camp de la bioenginyeria, aquesta metodologia es pot aplicar tant al propi disseny de dispositius mèdics, sistemes de diagnòstic i teràpies, com al procés d'implantació a les organitzacions sanitàries.
L'objectiu: optimitzar els processos relacionats amb garantir la qualitat tenint en compte, sempre, les necessitats reals dels "usuaris finals". L'enfocament Lean es basa en la idea de crear valor per al client i la bioenginyeria cerca desenvolupar solucions mèdiques que s'adaptin a les necessitats (el valor!) dels pacients i professionals de la salut, incrementant la seva satisfacció.

El Lean Management es preocupa per garantir la qualitat en tots els aspectes del procés de producció. A la bioenginyeria, la qualitat és un factor crucial, ja que els dispositius i teràpies mèdiques han de complir amb alts estàndards de seguretat i eficàcia. La implementació d'eines Lean, com la gestió visual i la resolució de problemes, pot ajudar a identificar i corregir problemes de qualitat en la fabricació de productes i solucions de la bioenginyeria.

Els objectius del curs son:

- Introduir a l'alumne en el Lean Management i més concretament aplicat en l'àmbit sanitari.
- Contextualitzar com el Lean Management pot aportar al camp de la Bioenginyeria mèdica per tal d'aconseguir avenços més eficients i efectius.
- Introduir les bases i conceptes clau de la filosofia Lean i principals eines de millora i re-disseny de processos en l'àmbit de la salut.

Programa

1. Introducció a la filosofia i metodologia Lean Healthcare. Una nova manera d'enfocar la millora contínua.
2. Ineficiències des del punt de vista "lean". Els 7 malbarataments.
3.. La veu del client. Què es considera valor afegit?
4. El Jidoka: qualitat inherent al propi procés. Sistemes anti-error (Poka Yoke).
5. El Value Stream Map. Visualització del flux de valor. Visió de client. Visió transversal. Exercici pràctic.

Professorat


Cristina Fontcuberta  Enginyera Industrial. Màster en gestió sanitària.Més de 12 anys d'experiència en implantació de metodologia Lean Healthcare. Cofundadora de Leanfontcus.